Тема. ДРАМАТУРГІЯ І ТЕАТР ХІХ ст. Драматургічна традиція в Україні. Шкільна драма XVIII ст. Інтермедії. Вертепна драма. Драматургія І половини ХІХ століття. Народна драма І. Котляревського.
1. Слово вчителя.
- Шлях становлення українського національного професійного театру був довгим і тернистим, багатим на великі імена. Сьогодні можна впевнено казати, що це було унікальне явище не тільки в історії культури України, адже діяльність багатьох українських театральних діячів була визнана світом.
ЗАУВАЖТЕ!
2. Опрацюйте опорний конспект.Різновид театрального дійства
|
|
Інтермедія ХVII-ХVIII ст. |
Вертепна драма ХVІІ ст. |
Час виникнення |
XVII ст. |
XVII ст. |
XVII ст. |
Визначення |
Шкільна драма - жанр латиномовної релігійної драматургії, що виник на межі XV-XVI ст. в країнах
Західної Європи. Походження
шкільної драми пов’язане зі статутом церковних і світських
навчальних закладів, у яких сценічні вистави були обов’язковими для засвоєння латини. В Україні шкільна драма поширилася через Польщу в XVII-
XVIII ст. |
Інтермедія (від
латин. inter — між, medius — те, що міститься посередині)
— невелика за обсягом комічна сценка або п’єса, яку виконували між актами
основного драматичного дійства, що мала за мету дати відпочинок і розвагу
глядачеві, стомленому серйозною дією, яку розігрувала в основній п’єсі.
Одноактна п’єса комедійного характеру, була також частиною вертепної драми |
Вертеп —
це старовинний пересувний ляльковий театр, який ставив релігійні й світські
п’єси. Вертепна драма — різновид лялькового театру, який створювався для
розваги і повчання публіки |
Характерні риси |
Була
віршованим діалогом. Сюжет з античної літератури або з Біблії,
легенди про святих, мучеників, подвиги
царів і полководців. Текст переважно віршований,
розмір найчастіше — 13-складник |
Сюжетно
не були пов’язані із твором, у перервах якого їх розігрували. Сюжет:
мотиви й сюжети усної народної творчості, популярні книжні анекдоти, які
відображали життя та побут українського народу |
Сюжети як
релігійні, так і світські. Текст —
прозовий або написаний
нерівноскладовою прозою. Виставу могли супроводжувати хоровий спів, музичні номери, дуети |
Автори та виконавці творів |
Автори —
зазвичай викладачі поетики, виконавці — їхні учні. Найвідоміша шкільна драма
XVII ст. — перша історична п’єса в українській літературі «Володимир».
Феофана Прокоповича, присвячена гетьманові I. Мазепі. О. Кониський
«Воскресіння мертвих». невідомий автор — «Милість Божа». |
Авторами
й виконавцями інтермедій були здебільшого учні тодішніх шкіл, зокрема
студенти Києво-Могилянської академії та мандрівні дяки. «Кіт у
мішку». — одна інтермедій, яку часто виконували |
У живому вертепі ролі виконували актори, у ляльковому вертепі
— ляльки. Відомі вертепні тексти: Сокиринський,
Славутинський, Бутуринський, Хорольський, Куп’янський |
Народна драма І.Котляревського "Наталка Полтавка"
Жанр
твору |
Сюжетно-композиційна своєрідність |
Образи
п’єси |
Значення
п’єси |
«Опера
малоросійська». (І. Котляревський),
має ознаки драми, комедії, п’єси, опери |
Сюжет
лінійний, відцентровий, концентричний. Важливу
роль відіграють авторські ремарки (пояснення щодо місця і часу дії,
обстановки, вигляду персонажів, одягу, міміки, жестів тощо.) Наявність
пісень-самохарактеристик героя. Використано прийом — любовний трикутник |
Головна
героїня — перший образ жінки-селянки в українській літературі, втілення
найкращих народних рис. Образ Петра символізує глибоку народність українців,
працелюбство, доброту і порядність. Образ
Миколи втілює в собі такі народні риси, як життєстійкість, дотепність і
веселість. Терпилиха уособлює жіночі риси: наполегливість, тверду волю,
лукавство і риси гарної матері. Борис Тетраковський наділений як позитивними, так
і негативними рисами, Макогоненко — негативними |
Перша
українська драма високої моральної спрямованості, яка ставить як загальнолюдські,
так і національні питання. Написана для народного глядача. П’єса
художньо правдиво змальовує народне життя і несе в собі гуманізм і наро |
3. Підготуйте повідомлення про Феофана Прокоповича у вигляді презентації, відеопрезентації.
Немає коментарів:
Дописати коментар