Урок 1. Тема. Контрольна робота. Тестові завдання.
- Перейдіть за посиланням. Виконайте завдання.
https://www.classtime.com/code/ZJ36433
Урок 2. Тема. Володимир СВІДЗИНСЬКИЙ. Основні віхи життєвого і творчого шляху. «Холодна тиша. Місяцю надламаний…». «Прозорий січень небо розтворив»
1. Слово вчителя.
- У цього поета немає могили. Він був із безмежною жорстокістю вбитий разом з іншими репресованими, коли їх перед наступом німців переганяли на Схід із в’язниці у Харкові. Поета 18 жовтня 1941 року під Салтовом (село Непокрите) у сараї енкаведисти спалили живцем. Дивно, але незрозуміле і містичне передчуття своєї смерті від вогню було у віршах поета.
Співробітник Інституту літератури ім. Т. Шевченко НАН України Елеонора Соловей, автор монографії про унікального поета «Неузнанный гость. Судьба и наследие Владимира Свидзинского». одна з перших глибоких українських дослідників його творчості, говорить, що «возвращение Свидзинского «растянулось». надолго, потому что вызвало сопротивление чиновников от власти. Поэтому, уничтожив его так преступно ужасно, хотели потом, чтобы все кануло в неизвестность. Вместе с ним и его именем». Але час все розставив по своїх місцях.
Він, Володимир Свідзинський, і сам, наче провидець, потурбувався про своє повернення. Наче передчуваючи свою загибель, він владнав свої справи: упорядкував надруковані твори у дві великі книги віршів: «Медобір». і ще одну без назви. цю другу книгу він на початку Другої Світової війни незадовго до свого арешту віддав М. Оглобліну. Вже після смерті поета в окупованому Харкові той передав її О. Веретенчикову, який вивіз книгу за кордон. Саме цей рукопис став джерелом публікацій віршів Свідзинського 1947-1956 рр. за кордоном. Далі на основі цих публікацій складалися добірки віршів Свідзинського у виданих в Америці та Західній Європі антологіях «Обірвані струни». «Модерна українська поезія: 1900-1950». «Розстріляна муза: Сильвети». «Розстріляне відродження».
Перші більш-менш розгорнуті публікації про В. Свідзинського стали можливими на Батьківщині лише через кілька років після реабілітації і то в доволі дозованих формах, а видання його творів окремою книжкою припало на перебудовний 1986 рік.
Микола Бажан так оцінив творчість Свідзинського: «Це — поет неповторний, своєрідний, тонкий. Я маю насолоду від його поезії і думаю, що невдовзі прийде час і на достойне поцінення його творчості критикою і громадськістю». (1973, лист до Андрія Чернишова).
Письменник не помилився: тепер і ми маємо можливість познайомитися з творчістю поета, якого інший письменник — Василь Стус, ставив в один ряд із Гете та Рильке.
3. Прочитайте статтю в підручнику - с. 38.
У перших збірках Свідзинський схилявся до символізму, у двох останніх — помітні елементи сюрреалізму у поєднанні з доброю класичною формою. У творчості Свідзинський був далекий від актуальної йому сучасності, що й зумовило негативне ставлення офіційної радянської критики до нього. Вона закидала йому перебування «поза часом і простором». і відчуженість його творчості, світовідчування і світогляду від радянської доби.
Важливе місце у творчості Свідзинського посідають казки за народними чи екзотичними мотивами, а також переклади з античних літератур (Гесіод, Езоп, Овідій, Аристофан) та з французької, німецької, польської та російської поезії.
Немає коментарів:
Дописати коментар