Мітки

четвер, 10 жовтня 2024 р.

Українська література, 10-Б клас (11.10.2024р.)

 Тема. Урок позакласного читання. І.Нечуй-Левицький. "Микола Джеря"

1. Прочитайте  повість І.Нечуя-Левицького "Микола Джеря".

https://www.ukrlib.com.ua/styslo/printit.php?tid=4852

2. Прочитайте  поданий  матеріал.

Повість «Микола Джеря» (1876)є одним із визначних тво­рів Нечуя-Левицького, найбільш яскравим зразком антикріпос­ницької літератури 70-х років і разом із тим твором про стано­вище заробітчан-бурлак. У ньому правдиво відображені глибокі соціальні суперечності, боротьба між закріпаченими селянами й поміщиками-кріпосниками, між заробітчанами і промислов­цями, між масою «звільнених» селян і сільськими багатіями. Письменник показав і ті активні сили, що піднімались на бо­ротьбу проти кріпосництва та проти нового гноблення після ска­сування кріпосного права.

У повісті реалістично змальовано різних гнобителів народу: кріпосника Бжозовського, посесора Бродовського, отамана риба­лок Ковбаненка, панського осавула, поліцейського пристава, попа. Свавільним, деспотичним і зажерливим панам, промисловцям та їх слугам автор протиставляє чесних, прямих, благородних, але безправних, пригноблених селян і заробітчан  старого Джерю, Джериху, їх сина Миколу, Нимидору, Кавуна та ін.

У творі викрито панщину як найганебніше явище суспільного життя, як силу, що фізично й морально калічила людину. Пись­менник змальовує не тільки безправність, страждання закріпаче- них селян, а й зростання в них ненависті до кріпосників, протест і боротьбу окремих кріпаків проти гноблення. Нечуй-Левицький, хоч побіжно, але правдиво показав, що виступи окремих селян проти панів викликали співчуття й підтримку з боку всіх крі­паків. Симпатії автора на боці уярмлених селян, на боці протес­танта, бунтаря Миколи Джері.

Нечуй-Левицький позитивно оцінив реформу 1861р. і тому, змальовуючи життя селян у пореформені часи, вістря критики спрямував не проти всього ладу, а проти окремих явищ соціаль­ної дійсності. Цим він послабив викривальну силу твору, зокрема останніх його розділів, хоч і тут переважають реалістичні ма­люнки. Письменник правдиво показує, як пан забрав собі кращі землі, як селяни бунтували, бо «стала знову маленька панщина», як Миколу Джерю посадили в холодну, а старшина-багач грабує селян так, як грабував і раніше. Разом із тим Нечуй-Левицький прикрашує дійсність, коли розповідає, що комісія, надіслана царською владою, відібрала в пана добру землю і віддала її се­лянам, а громада скинула багатія і обрала старшиною бідного чередника.

Однією з сильних сторін твору є те, що в ньому ширше і глибше, ніж в інших творах, змальовано жорстоку експлуатацію заробіт­чан на капіталістичних підприємствах та промислах, виведено різноманітні постаті експлуататорів капіталістичного типу (по­сесор Бродовський, отаман риболовецької ватаги Ковбаненко) і вперше в українській літературі показано стихійний протест заробітчан проти визиску. Автор відтворив правдиві й хвилюючі картини тяжкої праці заробітчан на цукроварні, їх життя в тіс­них і брудних казармах, голодування, отруєння гнилою стра­вою, пограбування їх посесором, а потім і власником риболовець­кого промислу, показав спроби заробітчан-бурлак розправитися з хижаком-посесором, з отаманом рибалок.


3. Дайте  письмові  відповіді  на  запитання, виконайте  завдання.

1) Кому  присвячено  повість?  (1б)

2) Назвіть  й  охарактеризуйте  сюжетні елементи повісті.   (3б)

3) Запишіть  тему, ідею, проблематику  твору.  (3б)

4) Складіть  "асоціативне ґроно"/"хмаринку  слів"  до  характеристики  образу  Миколи Джері.  (2б)

5) З  якою  метою  автор  протиставляє  село  місту?   (1б)

6) Які  українські  письменники  були  попередниками  становлення  соціально-побутової  повісті  і  в  чому  виявляється  новаторство  І.Нечуя-Левицького?  (2б)

Немає коментарів:

Дописати коментар