Урок 1-2. Тема. РЗМ. Контрольний докладний переказ тексту художнього стилю.
1. Пригадаємо.
2. Прочитайте текст. Визначте його тему, головну думку. Поразка чи перемога?
Чи може листок, який падає
з дерева взимку, почувати, що він зазнав поразки від холоду?
Якби листок
запитав про це дерево, воно відповіло б йому: «Таким є цикл життя. Хоч ти й
думаєш, що помер, але насправді ти існуєш і далі в мені. Завдяки тобі я
зберігаю життя, бо маю можливість дихати. Завдяки тобі я відчуваю, що мене люблять,
бо маю змогу подарувати затінок стомленому подорожньому».
Чи може чоловік,
який протягом багатьох років готувався зійти на найвищу у світі гору, почувати, що він зазнав поразки,
коли він наближається до цієї гори й бачить, що на ній вирує буря?
Чоловік каже горі: « Ти не любиш мене тепер, але погода зміниться й одного дня я
зможу зійти на твою вершину. А поки що чекай на мене, бо я прийду».
Чи може юнак,
який зазнав невдачі у своєму першому коханні, стверджувати, що кохання не
існує? Такий юнак каже самому собі: «Я ще зустріну дівчину,
спроможну зрозуміти мої почуття. І я буду щасливим до кінця своїх днів».
У циклі природи не
існують ані перемога, ані поразка: існує рух.
Зима бореться за своє існування, але в остаточному
підсумку мусит прийняти перемогу весни, яка дарує квіти й веселощі.
Літо прагне розтягти свої гарячі дні назавжди,
бо воно переконане, що спека дарує користь землі. Але зрештою погоджується на
прихід осені, яка дозволить землі відпочити.
Газель їсть траву й дозволяє, щоб лев
її зжер. Тут йдеться не про те, хто сильніший, а про те, в який спосіб Бог
впорядкує цикл смерті й воскресіння.
І в цьому циклі немає ані переможців, ані тих,
хто програв,є тільки етапи, які необхідно пройти. Коли
серце людського створіння це розуміє, воно стає вільним.
Воно приймає без протестів важкі моменти життя й не дає себе одурити хвилинами слави.
Обидва етапи проминуть.
Один прийде на зміну іншому. І цикл триватиме, поки ми звільнимося від тіла й
зустрінемося з Божественною Енергією.
Програш битви чи втрата всього, чим, на вашу думку, ми володіємо, дає нам
хвилини смутку. Та коли вони минають, ми відкриваємо в собі силу, яка існує в
кожному з нас, силу, що нас дивує й підвищує повагу до себе.
Ми дивимося навкруг себе й кажемо собі: «Я
вижив». І ці слова дарують нам радість. Лише ті, хто не здогадується про свою
силу в собі, кажуть: «Я програв». І їх опановує смуток. Інші,
навіть страждаючи від поразки й принижені тим, що розповідають про них переможці,
дозволяють собі пролити кілька сліз, але ніколи не відчувають жалю до себе.
Вони знають тільки те, що їхня боротьба урвалася, й у цю мить вони перебувають у
невигідному становищі.
Колишня поразка зобов’язує їх перемогти тепер,
адже вони не хочуть витерпіти той самий біль.
І якщо перемога не прийде цього разу, то
вона прийде наступного. А якщо не прийде наступного, то прийде згодом. Найгірше
– впасти і залишитися притиснутим до землі.
Лише той, хто справді зазнав поразки,
відмовляється від подальшої боротьби. Усі інші здобувають перемогу. (За твором Пауло Коельйо « Рукопис, знайдений
в Аккрі»)
3. Складіть і запишіть план тексту.
4. Усно перекажіть текст.
5. Творче завдання (ПИСЬМОВО).
— Продовжте переказ роздумами про те, що, на вашу
думку, є кращим стимулом для досягнення
мети: поразка чи перемога? Наведіть переконливі аргументи та докази .
Немає коментарів:
Дописати коментар