Мітки

середа, 8 березня 2023 р.

Українська мова, 11-А клас (09.03.2023р.)

 Урок 1-2. Тема. РЗМ. Контрольний докладний  переказ тексту художнього стилю.

1. Пригадаємо.

2. Прочитайте  текст. Визначте  його  тему, головну  думку.

                                       Поразка  чи  перемога?

   Чи  може листок, який  падає з дерева взимку, почувати, що  він  зазнав  поразки від холоду?

   Якби листок запитав про це дерево, воно  відповіло б  йому: «Таким є цикл життя. Хоч  ти й думаєш, що помер, але насправді  ти  існуєш і далі в мені. Завдяки тобі я зберігаю  життя, бо маю можливість  дихати. Завдяки тобі я відчуваю, що мене люблять, бо маю змогу  подарувати  затінок  стомленому  подорожньому».

   Чи  може  чоловік, який  протягом  багатьох  років  готувався  зійти на найвищу  у світі гору, почувати, що  він  зазнав  поразки, коли він  наближається до цієї гори й бачить, що на ній  вирує буря? Чоловік  каже  горі: « Ти не  любиш мене тепер, але погода зміниться й одного дня я зможу  зійти на твою вершину. А  поки  що  чекай на мене, бо я  прийду».

   Чи  може юнак, який  зазнав  невдачі у своєму  першому  коханні, стверджувати, що  кохання не існує? Такий юнак каже самому собі: «Я ще  зустріну  дівчину, спроможну  зрозуміти  мої  почуття. І я буду щасливим  до  кінця  своїх  днів».

   У  циклі  природи не існують  ані  перемога, ані  поразка: існує  рух.

    Зима бореться за своє  існування, але в остаточному підсумку  мусит  прийняти перемогу весни, яка дарує  квіти й веселощі.

   Літо  прагне  розтягти  свої  гарячі  дні  назавжди, бо воно переконане, що спека дарує  користь  землі. Але зрештою  погоджується на прихід  осені, яка дозволить землі  відпочити.

     Газель їсть траву й дозволяє, щоб лев її  зжер. Тут йдеться не про те, хто сильніший, а про те, в який  спосіб Бог впорядкує цикл смерті й воскресіння.

     І в цьому  циклі  немає  ані  переможців, ані тих, хто  програв,є  тільки  етапи, які  необхідно пройти. Коли серце  людського створіння це розуміє, воно стає вільним. Воно  приймає  без  протестів  важкі  моменти  життя й не дає себе одурити  хвилинами  слави.

   Обидва  етапи  проминуть. Один прийде на зміну  іншому. І цикл триватиме, поки ми звільнимося  від  тіла й зустрінемося з Божественною Енергією.

   Програш  битви  чи  втрата  всього,  чим, на вашу думку, ми володіємо, дає нам хвилини  смутку. Та коли вони минають, ми відкриваємо в собі силу, яка існує в кожному з нас, силу, що нас дивує й підвищує  повагу до себе.

    Ми дивимося  навкруг себе й кажемо  собі: «Я вижив». І ці слова дарують нам радість. Лише ті, хто не здогадується про свою силу в собі, кажуть: «Я програв». І їх  опановує  смуток. Інші, навіть  страждаючи  від  поразки й принижені  тим, що розповідають про них переможці, дозволяють  собі  пролити  кілька  сліз, але ніколи не відчувають жалю до себе. Вони  знають  тільки те, що їхня боротьба урвалася, й у цю  мить вони перебувають у невигідному  становищі.

   Колишня  поразка  зобов’язує  їх  перемогти  тепер, адже вони не хочуть витерпіти той самий біль.

   І якщо перемога не прийде цього разу, то вона прийде наступного. А якщо не прийде наступного, то прийде згодом. Найгірше – впасти і залишитися притиснутим до землі.

      Лише той, хто справді зазнав поразки, відмовляється від подальшої боротьби. Усі інші здобувають перемогу.  (За твором Пауло  Коельйо « Рукопис, знайдений в Аккрі»)

3. Складіть  і  запишіть  план  тексту.

4. Усно  перекажіть  текст.

5. Творче  завдання (ПИСЬМОВО).

— Продовжте  переказ роздумами про те, що, на вашу думку, є  кращим стимулом для досягнення мети: поразка чи перемога? Наведіть переконливі аргументи та докази .

Немає коментарів:

Дописати коментар