Мітки

четвер, 6 жовтня 2022 р.

Українська література, 11-А клас (07.10.2022р.)

Урок 1-2. Тема.  Є.Маланюк. «Напис на книзі віршів...», «Під чужим небом». ТЛ: публіцистична стаття; літературні засоби вираження думки у статті.

1. Слово  вчителя.

   Серед когорти першорядних поетичних талантів, що сформувалися в умовах української еміграції міжвоєнного двадцятиріччя, роль лідера випала Є. Маланюкові.

   Він був виразником настроїв цілого покоління, яке після поразки змагань за Українську державу змушене було пережити важкий «ісход» з рідної землі, але зуміло не розчинитися в чужоземному середовищі, не втратити національної ідентичності, навпаки, почало творити в еміграції національну культуру, моделюючи узагальнений образ батьківщини в її історичному, етнокультурному, психологічному вимірах, утверджувати її своєрідний метод як «українську мрію».

  «Поет боротьби й вселюдських ідеалів» (літературознавець М. Неврлий), він є одним із найзначніших поетів ХХ століття загалом.

   Висока оцінка творчості Є. Маланюка цілком виправдана. Він майстер. Глибокодумний і самобутній. У доброму розумінні класицист, сповнений духу новаторства. А передусім — мислитель — гуманіст, джерела творчості, характер, доля якого визначалися основами буття народу, органічною спорідненістю з життям нації.

   Центральною темою всієї творчості Є. Маланюка була Україна. Любов до Батьківщини, жодного разу не зрадивши, проніс поет через усе життя, усі довгі роки еміграції, нею жив, нею дихав, нею марив.

   У поетичних рядках Є. Маланюка образ України розкривався в різних контрастних значеннях: одночасно почуттям любові та ненависті, надії та розпуки. Поет не міг пробачити своїй, найдорожчій у світі, Батьківщині малодушності, небажання стати державною нацією, зрадництва власним інтересам, рабської покори завойовникам.

   Велика синівська любов спонукала його дивитися правді у вічі, хоч би якою гіркою вона не була. Щоб зрушити національну свідомість, варто не лише підносити позитивне в історичному досвіді, а й мати мужність вказати на потворне й ганебне в історії. У багатьох віршах поет відмовляється назвати Україну матір'ю, натомість вважає її «повією ханів і царів».

   Літературознавець М. Неврлий писав: «Любити і ненавидіти Батьківщину дано геніям. Так немилосердно картати Україну міг лише той, хто був готовий віддати за неї своє життя».

ЗАУВАЖТЕ!




2. Прочитайте  вірші  Є.Маланюка "Напис  на  книзі  віршів", "Під  чужим  небом"  у  підручнику - с. 61, 63.

3. Виявляємо  літературну  компетентність.

   1) Визначте  провідні  образи  поезії  "Напис  на  книзі  віршів". Заповніть  таблицю.

      

         Ті, що  повязані  з

             античністю

Ті, які  пов’язані  з  минулим

                України

       Ті, що  пов’язані  з

               сучасністю

 

 

 


   2) Проаналізуйте  поезію  "Під чужим небом"  за  алгоритмом, заданим  у  таблиці.

   Параметри

  дослідження

    1 частина

     2 частина

     3 частина

     4 частина

Мотив

 

 

 

 

Образи

 

 

 

 

Емоційний  стан  ліричного  героя

 

 

 

 

4. Прочитайте  статтю "Малоросійство"  у  підручнику - с. 64-65.

5. Словникова робота.


6. Поміркуємо  над  прочитаним.

 - Якій  події  присвячує  свій  твір  "Малоросійство" Є.Маланюк? Як  це  характеризує  автора?

 - У  якому  стилі  написане  "Малоросійство"? 

 - Доведіть, що  за  жанром  "Малоросійство" - есей.

 - Зі  скількох  частин  складається  есей? Визначте  головні  думки  кожної  частини.

 - Як  оцінює  Є.Маланюк  діяльність  українських  гетьманів?

 - Як  трактує  поняття  "малоросійство" Є.Маланюк? Що, на  думку  письменника, є чинниками  формування  "малоросійства"?

Немає коментарів:

Дописати коментар