Тема. Лірика Т.Шевченка періоду арешту й заслання і після повернення з нього. "Доля", "Росли укупочці, росли...". Риси автобіографізму в образі ліричного героя. Ліричний герой, лірична медитація.
1. Повторимо вивчене.
- Дайте відповіді на питання (ПИСЬМОВО) літературного диктанту "ТАК-НІ".
1) "Катерину" Т.Шевченко присвятив Якову де Бальмену.
2) Починаючи твір ("Катерина"), поет застерігає дівчат, щоб вони не ігнорували народних звичаїв та обрядів.
3) Виганяючи дочку з дому (поема "Катерина"), мати звернулася до неї зневажливо:"Іди шукай у Москві свекрухи".
4) Наприкінці твору син Катерини Івась потрапив у родину до свого батька.
5) Поезію "Сон" ("На панщині пшеницю жала") Т.Шевченко присвятив Марку Вовчку.
6) Повернувшись благополучно додому ("Наймичка"), Марко "помолився Богу".
7) Найголовнішим і бажаним для героїні вірша "Сон"("На панщині пшеницю жала") є те, щоб її сина пан не віддав у солдати.
8) Трохим із Настею ("Наймичка") сумували через те, що не мали дітей.
9) Рід діяльності Марка ("Наймичка") - чумакування.
10) Через те, що син наймички ("Наймичка") тривалий час не повертався, вона ходила до ворожки цікавитися долею улюбленця.
11) Засудження тоталітарного режиму, який нівечив і гнобив люд; возвеличення Ісуса за його прагнення присвятити своє життя на благо народу - це ідея поезії "Марія".
12) Зображення непосильної праці жінки-кріпачки, яка мріє про майбутню щасливу долю своєї дитини - це тема вірша "У нашім раї на землі". (6б)
2. Опрацюйте опорний конспект.
ЦЕ ЦІКАВО!
3. Прочитайте поезії "Доля", "Росли укупочці, росли..." у підручнику - с. 204-205.
4. Словникова робота.
Ліричний герой - це друге ліричне "Я" поета; умовне літературознавче поняття, яким позначається коло ліричних творів певного автора, форма втілення його осяянь, думок, переживань. Разом із тим ліричний герой не ототожнюється з поетом, із його душевним станом, він живе своїм життям у новій художній дійсності. Між ними існує естетична єдність, певний естетичний ідеал, виражений у тексті віршованих творів.
- Запишіть у зошити. (1б)
Лірична медитація - це жанр ліричної поезії, у якому автор розмірковує над проблемами існування, буття в цьому світі, здебільшого схиляючись до філософських узагальнень. Основні опозиції медитативної лірики: "людина-суспільство", "людина-людина", "людина-особистість", колізії морального характеру.
5. Запишіть тему, ідею прочитаних творів. (4б)
Немає коментарів:
Дописати коментар