Тема. Соціально-побутові та історичні драми й комедії М.Кропивницького, М.Старицького, І.Карпенка-Карого, Панаса Мирного
1. Розгляньте таблицю. Складіть і запишіть конспект за її змістом, зазначивши основні жанри української драматургії другої пол.ХІХ ст., тематику творів, новаторство представників.
Новаторський характер української драматургії другої половини ХІХ ст.
М. Старицький |
М. Кропивницький |
Панас Мирний |
|
Назва твору і жанр |
«Не судилося». «У темряві». «Талан». (Соціально-психологічна драма) «Богдан Хмельницький». «Маруся Богуславка». (Історична драма) «Ой, не ходи, Грицю, та й на вечорниці». (Соціально-побутова драма); «Як ковбаса та чарка, то минеться й сварка». «По-модньому». «чарівний
сон». (водевіль) |
«Дай серцю волю, заведе в неволю»
(мелодрама); «Глитай,
або ж Павук» (соціально-побутова драма); «Невольник» за поемою Т. Шевченка (інсценізація) «По ревізії» (водевіль) «Пошились в дурні» (комічна оперета) «Дві сім’ї» (соціально-побутова драма) «На руїнах» (комедія) |
«Лимерівна». (Драматична дилогія) «Перемудрив». (комедія) «Спокуса». — (символічна драма-містерія) «Не вгашай духу!». (драма-дискусія) |
Тематика творів |
Основний мотив оригінальних п’єс — патріотична ідея. Теми творів: стосунки інтелігенції та селян; життя українського села в
перші післяреформені роки; життя українських професійних акторів Боротьба
українського народу на чолі з Богданом Хмельницьким проти польської шляхти;
патріотичний подвиг української дівчини-невільниці тощо. |
Показ світу духовних цінностей,
тих, які плекав віками народ; морально-етичні проблеми, пов’язані з епохою
руйнування старих феодально-кріпосницьких суспільних відносин і зародженням
не менш жорстоких і прагматичних умов раннього капіталізму (загальна
деморалізація села, бездуховність життя суспільного, громадського); сатира на
сільську владу в пореформену добу; тема скоробагатьків, нових «панів —
землевласників». із шинкарів і прикажчиків, що займають місця розорених
дворян |
Загальнолюдські проблеми, вічні теми:
свобода й несвобода особистості, брехня й правда, лукавство й честь; ідея
свободи особи в суспільстві увага до світоглядних, філософських, моральних
проблем свого часу |
Новатор-ство |
Новий герой — інтелігент-демократ; новий конфлікт — між поміщицькою
мораллю і чесними, високоморальними, духовно багатими простими селянами; нова
проблематика: проблема вибору між коханням, шлюбом і сценою; драматург —
майстер гострих драматичних ситуацій і сильних характерів; нова тематика: відтворення
визвольної війни українського народу з польською шляхтою у соціальному руслі;
створення психологічно складних образів (Маруся Богуславка); створив
віршовану драму; вдале використання українського пісенного та розмовного
фольклору |
Кропивницький — новатор жанру
соціально-психологічної драми і трагікомедії. Його твори вирізняються
багатством мовної палітри; показом конфліктів соціальних, суспільних через
родинну сферу; гармонійним поєднанням української етнографії з актуальними
проблемами суспільного життя, де виразно розкривалося тяжке i водночас
високодуховне народне життя |
Драматургія цього автора демонструє
відхід від попередньої традиції української літератури, заснованої на
фольклорно-етнографічних елементах. Твори Панаса Мирного утверджують новий
тип драми як за тематикою, так і за жанрово-стилістичними особливостями. Орієнтувався
на ідеологію і поетику представників «нової драми». (Г. Ібсен, Б. Шоу тощо). Одним з перших розглянув
проблему становища жінки взагалі й жінки- митця зокрема. Піонер у розробці
жанру драми-дискусії |
Значення творчості |
Старицький створив реалістичні картини сучасної йому дійсності, його
твори сприяли розвитку українського оперного мистецтва |
Сучасники охрестили Кропивницького батьком українського театру. Створений ним театр протягом кількох десятиліть був чи не єдиним публічним осередком культурного життя нації. Творчість М.
Кропивницького сприяла пробудженню самосвідомості народу, покращенню його
долі, несла високі заповіти громадянськості, правди і добра |
Панас Мирний був одним з тих, хто
закладав підвалини й засади розвитку української драматургії, сприяв
європеїзації української драматургії |
Немає коментарів:
Дописати коментар