Мітки

вівторок, 12 листопада 2024 р.

Українська література, 10-А, 10-Є класи (13.11.2024р.)

Тема.  Б.Грінченко. Оповідання «Без хліба». Морально-етична проблема твору. 

1. Слово  вчителя.

 -  Як і більшість українських письменників, Б. Грінченко у своїх прозових творах часто звертався до теми села, зображував життя простого народу. А знав він його дуже добре. Склавши іспити на звання народного вчителя, молодий педагог протягом 10 років працював у селах. А оскільки крамольного вчителя довго ніде не тримали, то йому доводилося досить часто переїжджати з одного села до іншого.

   Тож і не дивно, що оповідання Бориса Грінченка виявили ґрунтовну обізнаність автора з життям і психологією українського селянина. 

ЗВЕРНІТЬ  УВАГУ!

2. Прочитайте  оповідання  Б.Грінченка "Без  хліба".

 https://www.ukrlib.com.ua/styslo/printit.php?tid=10508

3. Опрацьовуємо  прочитане. Дайте  письмові  відповіді  на  запитання, виконайте  завдання.

   -  Які проблеми порушує Б. Грінченко в оповіданні «Без хліба»?

   -  На скільки частин композиційно можна поділити оповідання? Про що розповідається в кожній з них?

   -  Що ми дізнаємося з твору про життя селянської родини? які портретні деталі свідчать про бідність та злиденність сім’ї?

  - Визначте тему та основну думку твору. ()

   -  Простежте, як змінюється настрій персонажа, його емоційний стан та стосунки в сім’ї за період дозрівання думки про крадіжку та до моменту каяття перед громадою. Результати оформіть у вигляді таблиці.

                             Епізод життя

Настрій персонажа, його емоційний стан, риса характеру, стосунки в родині

«Петрові самому дитячий плач мов ножем серце краяв».

Вболівання за сім’ю, за долю дитини

«… як подума про це, подума, що тоді в його дома і жінка, й дитина голодні сидітимуть, так дух йому перехопить, і не вимовить він нічого, тільки стоїть біля порогу та шапку драну в руках мне».

Готовність забути про почуття власної гідності заради родини



                                                                                  ()

УСНО

   -  Чи можемо ми стверджувати, що Горпина дала мовчазну згоду на вчинок чоловіка? 

   -  Як почувався після крадіжки зерна з гамазеїв Петро? Що його найбільше гнітило? Чому?

   -  Чи був у персонажа інший вихід? Що б йому порадили ви?

   -  Чим можна вмотивувати мовчання Горпини і її осуд вчинку Петра?

   -   Як характеризує героя його рішення покаятися перед громадою?

   -  Як ви думаєте, чому громада вступилася за Петра?

   -  Як ви вважаєте, чи тільки перед Петром стояла потреба вибору, як діяти і жити далі?

   -  Якщо життєві обставини ще раз штовхатимуть Петра на крадіжку, чи піде він на це? 

Джерело: https://naurok.com.ua/prezentaciya-bez-hliba---moralno-etichna-problema-212734.html

                                          

Немає коментарів:

Дописати коментар