Мітки

четвер, 2 березня 2023 р.

Українська література, 11-А клас (03.03.2023р.)

 Урок 1. Тема. Читацький практикум. «Листи до матері з неволі» Валерія Марченка. «Ключі» до читання епістолярію. Листи Валерія Марченка як свідчення епохи.

1. Слово  вчителя.

   Коли йдеться про дисидентів, найчастіше пригадуємо прізвища Івана Світличного, Левка Лук’яненка, В’ячеслава Чорновола, Миколи Руденка, Василя Стуса. Сьогодні, хотілося б згадати про ще одну знакову постать в історії українського правозахисного руху, журналіста, перекладача Валерія Марченка.

2. Прочитайте  рецензію  до  книги  В.Марченка "Листи  до  матері  з  неволі".

   Ця книга дуже схвильовує. Гірка книга журналіста, який мав нещастя народитися у тоталітарній державі. І померти в ній...

   Я любив Валерія. Він та Іван Світличний — ближчих не було у мене друзів у таборах. І вже не буде ніколи.

   У цій книзі — самий Валерій. Щирий, красивий, іронічний, чарівний європейський інтелігент, любляча життя молода людина. Щасливий і гордий.

   Це важко зрозуміти. Але це правда: Валерій був щасливий. Там, у політтаборі, він писав те, що боялися вимовити вголос "на волі". Його штампували з громадських трибун тавром "відступника і буржуазного націоналіста", а він — у таборі став письменником. Українським нерадянським письменником. Не фанатик, не революціонер, не екстреміст, він був такий, як і ви. Лише — кращий.

   Він помер. Страшною смертю радянського зека, навіть у передагонійному стані змушеного виконувати обов'язкову "норму виробітку продукції".

   Це книга — про всіх нас. Про тих, що сиділи, що садили, про тих, які спостерігали, стоячи осторонь. Адже ми всі пов'язані одним ланцюгом. І однією провиною. А суддя наш — один лише Бог.

                                                                            Семен Ґлузман

3. Слово  вчителя.


4. Перейдіть  за  покликанням. Прочитайте  книгу.

https://www.ukrlib.com.ua/books/printit.php?tid=16729

5. Слово  вчителя.

   Епістолярний канон у В. Марченка витриманий на всіх рівнях: лаконізм, точність викладу теми, незакучерявлена мова. Наступна думка випливає з попередньої, легко в’яжеться специфічною конструкцією речень, що забезпечує плавний перебіг думки, ніби переливання однієї частини тексту в іншу.

   У кожному листі відчувається добра освіта автора, літературний хист, досконале володіння найрізноманітнішими прийомами та засобами вираження, без клішованих формул-запевнень у прихильності та підкреслення дружнього ставлення.

   Завдяки масиву листів В. Марченка, писаних у різні часи і до різних кореспондентів, можемо пізнати характер і вдачу їх автора, його творчий потенціал, індивідуальний стиль. Навіть при тому, що вся його кореспондеція перлюструвалася, вона щира, виявляє авторську ретельність у ставленні до епістолярію. Про це, наприклад, свідчить факт в одному з листів до матері: Валерій зізнається, що не все переніс зі свого листа-чернетки.

   Листи В. Марченка з неволі як свідки багатьох трагедій і душевних переживань, повертають пам’ять про минуле, через сприйняття роблять реципієнтів учасниками подій, допомагають осмислити час, засвідчують ідіостиль, авторський моральний вибір як митця, журналіста, літератора і громадського діяча.


Урок 2. Тема. Контрольний твір за творчістю Ліни Костенко, В.Стуса.

1. Ознайомтеся  з  темами  твору.

1) Роль  мистецтва  в  сучасному  світі (за  творами  Ліни  Костенко).

2) Чим  близька  мені  поезія  Ліни  Костенко.

3) "Нерівня  душ - це  гірше, ніж  майна?" (за  романом  у  віршах  Ліни Костенко "Маруся  Чурай").

4) "Зрадити  в  житті  державу - злочин, а  людину - можна"? (за  романом  у  віршах  Ліни Костенко "Маруся Чурай").

5) Любов  до  рідної  землі  у  творах  В.Стуса.

6) Філософічність  у  творах  Василя  Стуса.

7) Чим  близький  мені  поет  Василь  Стус.

2. Напишіть  твір  на  одну  з  поданих  тем (на  вибір).

Немає коментарів:

Дописати коментар