Тема. Розділові знаки при прямій мові й діалозі (повторення й поглиблення вивченого).
1. Пригадаємо.
- Які ви знаєте способи передачі чужого мовлення?
- Що називається прямою мовою? Непрямою?
- Які розділові знаки ставимо в реченнях з прямою мовою?- Що називається діалогом? Які вживаємо розділові знаки при діалозі?
1.
Розділові
знаки для передачі чужої мови правильно вжито в реченні
А «Добрий вечір
вам»: заспівав позаду тоненький дівочий голос.
Б «Ні, — сказав
сам собі Василько — щуки я не піймаю, бо вона прудка».
В «Життя мені
всміхалося, — говорив Франко, — а діти були промінням».
Г «Коли я сита,
то така я добра», ковтнувши жертву, просичала Кобра.
Д Мама сказала:
як же ж мені сумно, хочу побачити рідненьку сестру.
2.
Розділові
знаки при передачі чужої мови правильно вжито в реченні
А Літо в осені
питає: де ти поділа журавлів.
Б До булави
треба голови!, казали запорожці.
В Ой казали,
говорили по всім селі люди — «Та вже з того козаченька нічого не буде!»
Г «Опізнився,
небораче, одказав земляк йому, хто кохав життя ледаче, непереливки тому».
Д «Дозвольте і
мені, панове, річ держать!» — тут обізвалася Лисиця.
3.
Розділові
знаки при передачі чужої мови правильно вжито в реченні
А Один мудрець
вдало підмітив: Чим більше пізнаєш людей, тим більше починаєш любити тварин.
Б Павло Тичина
сказав про Сковороду «Великий наш філософ щедру залишив нам спадщину по собі:
обсягом широку, змістовністю глибоку і щодо світогляду свого — чисту та
моральну».
В «Ще б ми
стільки прочитали, як ти, — докинула Василина і пояснила подрузі: — Взимку цілі
ночі просиджує над книжками».
Г Коли садили
капусту, господарка хапалася за голову — «Дай же, Боже, час добрий! Щоб моя
капусточка приймалась і в головки складалась, щоб із кореня була коренистая, а
із листу голосистая!»
Д «А в нашій
учительській роботі треба, щоб минули роки й десятиліття, поки стане людиною
той, хто несміливо переступив поріг школи і вивів на папері олівцем перші
палички та кружечки, написав перше слово», думав учитель.
4.
Розділові
знаки при передачі чужої мови правильно вжито в реченні
А «За що ж,
хто-небудь попитає, Зозуля Півня вихваляє?».
Б «Та чим же я
вам досадив?» ягнятко, плачучи, питає.
В Яка ти
розкішна, земле, — думала Маланка.
Г Мати через
пліт запитала сина, куди він зібрався.
Д Жалібно жовте
листя березини, здається, шепче, «Літо, де ти, літо?».
5.
Граматичну
помилку допущено в реченні
А Оксана довго
міркувала, що подарувати сестрі на день народження.
Б Учень, який
ретельно підготував доповідь, успішно відповів на всі запитання.
В Можна
сподіватися на те, що концерт Патрісії Каас в Україні ще відбудеться.
Г Водій автобуса
сказав пасажирам, які щойно зайшли, що оплатіть проїзд.
Д У виступі
головним було те, що демократичні цінності слід відстоювати.
6.
Пряму
мову в реченні Іван сказав: «Як і будь-якій людині, мені важливо знати, що
про мене думають інші, як сприймають мої ідеї» правильно передано непрямою
мовою в рядку
А Іван сказав,
що, як і будь-якій людині, мені важливо знати, що про мене думають інші, як
вони сприймають мої ідеї.
Б Іван сказав,
що, як і будь-якій людині, йому важливо знати, що про нього думають інші, як
сприймають його ідеї.
В Іван сказав,
що, як і будь-якій людині, для нього важливо знати, що про мене думають інші,
як сприймають його ідеї.
Г Іван сказав,
що будь-якій людині важливо знати, що про неї думають інші, як сприймають її
ідеї.
Д Іван сказав,
що, йому як і будь-якій людині, важливо знати, що про неї думають інші, як вони
сприймають її ідеї.
7.
З’ясуйте,
який розділовий знак треба ставити на місці пропуску в кожному наведеному
реченні.
1 кома
2 двокрапка
3 лапки
4 тире
А «Стій, — гукав
на неї Іван, […] звідки ти приїхала?»
Б «Як дивно все
відбувається. Як дивно! […] — думав Микола.
В «Лиши біду,
нехай щезає від тебе! - радив спокійно хлопець [...]— Нема з ким говорити!»
Г «Сьогодні ж
додому, — повторив Сахно і додав […] — Ходімо подарунки дітям купувати».
Д «Наша артіль
бідна, — сказав старий […] — і кидати шаланду в морі не годиться»
8.
НЕПРАВИЛЬНО
оформлено пряму мову в рядку
А Український
письменник В. Винниченко якось сказав: “Як нудно сіро проходить життя людей
неталановитих, так нудно й нецікаво живуть без любові навіть талановиті”.
Б “Суспільність,
– говорив М. Грушевський, – що має віру в себе, мусить мати й відвагу глянути
на правду свого минулого, щоб зачерпнути в ній не зневіру, а силу”.
В Мати Тереза
знала силу посмішки, тож усім, хто зневірився, радила: “Отримавши від життя
чергового удару, скажіть собі: “Усе могло бути набагато гірше” і посміхніться”.
Г “Слово –
найтонше доторкання до серця, – був переконаний В. Сухомлинський, – воно може стати
і запашною квіткою, і живою водою і розжареним залізом”.
Д “Митець не
може відвернутися від своєї сучасності, – говорив Альбер Камю і далі пояснював:
“Якби він відвернувся від неї, то промовляв би в порожнечу”.
9.
НЕПРАВИЛЬНО
оформлено пряму мову в реченні
А Почувши, як
Олесь бідкається через складне домашнє завдання, Оксана підбадьорливо сказала:
«Не переймайся так, насправді все тут доволі просто».
Б «А я сама
вигадую щасливі прикмети: почула музику, зустріла когось у яскравому одязі –
трапиться щось хороше!», – ділилася позитивом Уляна.
В «Рухатися
завжди треба туди, куди хочеш, а не туди, куди начебто йдуть усі», – любив
цитувати свого наставника Орест.
Г «Або ти не
можеш нічóго змінити – і тоді хвилюватися немає сенсу, або можеш – і тоді перейматися
нíчого, – сказав мудрець і пояснив: – Не марнуй сил на сумніви».
Д «Вихід зі складної ситуації там, де й вхід, – жартує Мирослава. – Чомусь песимісти цього не розуміють».
Немає коментарів:
Дописати коментар