Мітки

вівторок, 3 жовтня 2023 р.

Українська мова, 9-А клас(29.09.2023р.), 9-Б клас (04.10.2023р.)

 Тема. Розділові знаки при прямій мові й діалозі (повторення й поглиблення вивченого).

1. Пригадаємо.

 - Які  ви  знаєте  способи  передачі  чужого  мовлення?


 

- Що  називається  прямою  мовою? Непрямою?

  - Які  розділові  знаки  ставимо в реченнях  з  прямою  мовою?




 - Що  називається  діалогом? Які  вживаємо розділові  знаки при  діалозі?

2. Виконайте  тестові  завдання.

1.      Розділові знаки для передачі чужої мови правильно вжито в реченні

А «Добрий вечір вам»: заспівав позаду тоненький дівочий голос.

Б «Ні, — сказав сам собі Василько — щуки я не піймаю, бо вона прудка».

В «Життя мені всміхалося, — говорив Франко, — а діти були промінням».

Г «Коли я сита, то така я добра», ковтнувши жертву, просичала Кобра.

Д Мама сказала: як же ж мені сумно, хочу побачити рідненьку сестру.

2.      Розділові знаки при передачі чужої мови правильно вжито в реченні

А Літо в осені питає: де ти поділа журавлів.

Б До булави треба голови!, казали запорожці.

В Ой казали, говорили по всім селі люди — «Та вже з того козаченька нічого не буде!»

Г «Опізнився, небораче, одказав земляк йому, хто кохав життя ледаче, непереливки тому».

Д «Дозвольте і мені, панове, річ держать!» — тут обізвалася Лисиця.

3.      Розділові знаки при передачі чужої мови правильно вжито в реченні

А Один мудрець вдало підмітив: Чим більше пізнаєш людей, тим більше починаєш любити тварин.

Б Павло Тичина сказав про Сковороду «Великий наш філософ щедру залишив нам спадщину по собі: обсягом широку, змістовністю глибоку і щодо світогляду свого — чисту та моральну».

В «Ще б ми стільки прочитали, як ти, — докинула Василина і пояснила подрузі: — Взимку цілі ночі просиджує над книжками».

Г Коли садили капусту, господарка хапалася за голову — «Дай же, Боже, час добрий! Щоб моя капусточка приймалась і в головки складалась, щоб із кореня була коренистая, а із листу голосистая!»

Д «А в нашій учительській роботі треба, щоб минули роки й десятиліття, поки стане людиною той, хто несміливо переступив поріг школи і вивів на папері олівцем перші палички та кружечки, написав перше слово», думав учитель.

4.      Розділові знаки при передачі чужої мови правильно вжито в реченні

А «За що ж, хто-небудь попитає, Зозуля Півня вихваляє?».

Б «Та чим же я вам досадив?» ягнятко, плачучи, питає.

В Яка ти розкішна, земле, — думала Маланка.

Г Мати через пліт запитала сина, куди він зібрався.

Д Жалібно жовте листя березини, здається, шепче, «Літо, де ти, літо?».

5.      Граматичну помилку допущено в реченні

А Оксана довго міркувала, що подарувати сестрі на день народження.

Б Учень, який ретельно підготував доповідь, успішно відповів на всі запитання.

В Можна сподіватися на те, що концерт Патрісії Каас в Україні ще відбудеться.

Г Водій автобуса сказав пасажирам, які щойно зайшли, що оплатіть проїзд.

Д У виступі головним було те, що демократичні цінності слід відстоювати.

6.      Пряму мову в реченні Іван сказав: «Як і будь-якій людині, мені важливо знати, що про мене думають інші, як сприймають мої ідеї» правильно передано непрямою мовою в рядку

А Іван сказав, що, як і будь-якій людині, мені важливо знати, що про мене думають інші, як вони сприймають мої ідеї.

Б Іван сказав, що, як і будь-якій людині, йому важливо знати, що про нього думають інші, як сприймають його ідеї.

В Іван сказав, що, як і будь-якій людині, для нього важливо знати, що про мене думають інші, як сприймають його ідеї.

Г Іван сказав, що будь-якій людині важливо знати, що про неї думають інші, як сприймають її ідеї.

Д Іван сказав, що, йому як і будь-якій людині, важливо знати, що про неї думають інші, як вони сприймають її ідеї.

7.      З’ясуйте, який розділовий знак треба ставити на місці пропуску в кожному наведеному реченні.

1 кома

2 двокрапка

3 лапки

4 тире

А «Стій, — гукав на неї Іван, […] звідки ти приїхала?»

Б «Як дивно все відбувається. Як дивно! […] — думав Микола.

В «Лиши біду, нехай щезає від тебе! - радив спокійно хлопець [...]— Нема з ким говорити!»

Г «Сьогодні ж додому, — повторив Сахно і додав […] — Ходімо подарунки дітям купувати».

Д «Наша артіль бідна, — сказав старий […] — і кидати шаланду в морі не годиться»Начало формы

8.      НЕПРАВИЛЬНО оформлено пряму мову в рядку

А Український письменник В. Винниченко якось сказав: “Як нудно сіро проходить життя людей неталановитих, так нудно й нецікаво живуть без любові навіть талановиті”.

Б “Суспільність, – говорив М. Грушевський, – що має віру в себе, мусить мати й відвагу глянути на правду свого минулого, щоб зачерпнути в ній не зневіру, а силу”.

В Мати Тереза знала силу посмішки, тож усім, хто зневірився, радила: “Отримавши від життя чергового удару, скажіть собі: “Усе могло бути набагато гірше” і посміхніться”.

Г “Слово – найтонше доторкання до серця, – був переконаний В. Сухомлинський, – воно може стати і запашною квіткою, і живою водою і розжареним залізом”.

Д “Митець не може відвернутися від своєї сучасності, – говорив Альбер Камю і далі пояснював: “Якби він відвернувся від неї, то промовляв би в порожнечу”.

9.      НЕПРАВИЛЬНО оформлено пряму мову в реченні

А Почувши, як Олесь бідкається через складне домашнє завдання, Оксана підбадьорливо сказала: «Не переймайся так, насправді все тут доволі просто».

Б «А я сама вигадую щасливі прикмети: почула музику, зустріла когось у яскравому одязі – трапиться щось хороше!», – ділилася позитивом Уляна.

В «Рухатися завжди треба туди, куди хочеш, а не туди, куди начебто йдуть усі», – любив цитувати свого наставника Орест.

Г «Або ти не можеш нічóго змінити – і тоді хвилюватися немає сенсу, або можеш – і тоді перейматися нíчого, – сказав мудрець і пояснив: – Не марнуй сил на сумніви».

Д «Вихід зі складної ситуації там, де й вхід, – жартує Мирослава. – Чомусь песимісти цього не розуміють». 


Немає коментарів:

Дописати коментар