Мітки

вівторок, 15 березня 2022 р.

Українська мова. 7-А, 7-Б класи (16.03.2022р.)

 Тема. Усний  переказ  тексту  з  адресацією  його  групі  осіб.

1. Прочитайте  текст.

                                      РОЗМОВА З КРИВОНОСОМ

   Я йшов довго. З лівого боку вставала панорама Чорної гори. Вершини гір з правого боку біліли торішнім снігом. За горами стелилася широка долина Пруту.

   Дорога була мені знайома. Я проходив тут торік чи позаторік. Та раптом я перестав її впізнавати. Трапились густі зарості, і стежка загубилася.

   Дорогу перегородила засіка. Я відважно пішов на приступ, який чимало коштував моєму вбранню та шкірі. Та кінець кінцем я здолав цей бар’єр.

   Невдовзі я знов опинився перед засікою. Ця була якась дивовижна. Вона нагадувала ті воєнні укріплення, які робили козаки в XVІ – XVІІ століттях. То був зрубаний ліс! Не зрубаний власне, а притятий. Дерева були надрубані й пригнуті, переплутані між собою гілляками. Вони утворювали справжню стіну.

   Кому була потрібна така стіна серед тихої і мирної Гуцульщини?

   Я сів спочити. Ліг і подрімав у затінку. Потім пішов уздовж засіки, вибираючи місце, де можна було перелізти.

   Кілька разів я провалювався разом із перегнилою гіллякою. Але перебравшись через засіку, я був потішений. Там була царинка, покоси, сліди людської руки.

   Я пішов царинкою. Попереду виднілося джерельце з густою зеленою травою навколо. Тут з-за дерев викотилося дві вівчарки й кинулися до мене. Я спинився, щоб не дратувати їх. Собаки наблизились, і я остовпів. То були ведмеді!

   Раптом за деревами хтось свиснув, ведмеді спинилися й повернули назад. З-за дерев з’явився дуже старий чоловік, засушений літами, але ще бадьорий та сильний. Обидва ведмеді, як щенята, пішли з одного й другого його боку.

   Я зняв капелюха, привітав старого. Пояснив, хто я, звідки, спитав ім’я дивного чоловіка.

 - Я – Максим Кривоніс, коли чув, - сказав він і показав на свій гострий, орлиний ніс, скривлений від давнього удару шаблею. – Люди думали, що я вмер від чуми. Але це неправда! Я пішов із війська, коли гетьман не послухав мого слова і проґавив час, коли ми могли Польщу в свої руки взяти. Гетьман думав, як дійти згоди з панами і як дотримати булаву до смерті та ще й синам віддати. Я не хотів робити заколоту в війську й виїхав тихенько, щоб ніхто не знав, навіть сам гетьман. З того часу я живу тут.

   Кривоніс застиг у величній поставі. Він махнув рукою, ревнув гарматний постріл.

   Я стрепенувся – і прокинувся. Над стіжком, під котрим я задрімав, повисла сиза хмара. В горах гримів грім. (За М. Грушевським.) (364 сл.)

2. Виконайте  завдання.

1. Поясніть лексичне значення слів: панорама, царина , засіка.

2. Доберіть синоніми до слів: заколот, дратувати, проґавити.

3. Складіть  і  запишіть план.

4. Зробіть усно стислий переказ тексту від третьої особи.


                              Зразок виконаної  роботи

                                           П'яте  березня

                                          Класна  робота

                   Усний  переказ  тексту  з  адресацією  його  

                                          групі  осіб

                                  Розмова  з Кривоносом

                                                 План

1. Гірська  панорама.

2. ...

3. ...

Панорама - ...

Царина - ...

Засіка - ...

Заколот- заворушення, дратувати - ...

Немає коментарів:

Дописати коментар