Мітки

неділя, 24 січня 2021 р.

Українська література. 9-Б клас (25.01.2021р.)

 Тема. Урок  позакласного  читання. Байкарська  творчість  П.Гулака-Артемовського, Є.Гребінки.

1. Літературна  довідка. 

 Петру Гулаку-Артемовському належить невеличкий цикл байок-мініатюр: «Дурень і Розумний», «Цікавий і Мовчун», «Лікар і Здоров'я», написаних у 1820 році. Ці, за визначенням автора, «приказки» на відміну від попередніх байок поета, не виходять за межі вузькопобутових тем, алегоричних повчань; написані вони у формі стислих поетичних гуморесок або розгорнутих прислів'їв, де ті чи інші життєві ситуації передаються у гранично лаконічній розповіді. За життя автора «приказки» не були опубліковані і, природно, не могли відіграти якоїсь ролі в розвитку української байки. Однак вони засвідчують творчі пошуки поета, який виступив у них попередником Левка Боровиковського, котрий згодом утвердив в українській літературі новий тип байки — байку-приказку, так звану прибаютку.

2. Прочитайте  байки-мініатюри П.Гулака-Артемовського.(Перейдіть за посиланням).

https://mala.storinka.org/байки-мініатюри-або-приказки-петра-гулака-артемовського.html

3. Літературна довідка.

 Байки Гребінки — різноманітні за змістом. Вони написані й на загальнолюдські теми («Віл», «Дядько на дзвониці», «Мірошник»), й спрямовані на певну соціальну групу («Вовк і Огонь», «Пшениця», «Ячмінь»). Але кожна категорія байок — це звернення до чогось важливого і необхідного з точки зору моралі. Взяти, наприклад, байку «Дядько на дзвінниці», в якій розповідається про чоловіка, що зліз на дзвінницю і втішається тим, які малі люди на землі. Та він не помічає того, що з точки зору залишившихся внизу, сам він не то «щур», не то «горобець». Мораль проста: все в цьому світі відносне, й істина однієї людини, як би високо вона не піднялась,—це ще не вся істина.

Соціально-викривальні байки письменника, може, й не такі гострі і не завжди мають конкретного адресата, однак заперечують форми життя, котрі породжують потворну поведінку (лестощі, підлабузництво, чванство), спрямовані проти суспільного ладу, в якому головним принципом є насильство. Як не можна примирити вогонь і тіло, так неможлива згода між бідним і багатим — такий висновок байки «Вовк і Огонь». Містять критику байки «Ведмежий суд», «Пшениця», «Хлопці» та інші, але не тільки в цьому полягає їхня цінність. І сьогодні вони мають не лише викривальне значення, а й прилучають до народного світогляду, орієнтують на моральні якості, розвиваючи котрі, людина вдосконалюється, стає духовно багатшою.

4. Прочитайте  байки  Є.Гребінки. (Перейдіть  за  посиланням).

https://mala.storinka.org/добірка-байок-євгена-гребінки.html

5. Запишіть  у  зошити  проблематику  байок  П.Гулака-Артемовського, Є.Гребінки.

Немає коментарів:

Дописати коментар